آموزش قالی بافی و روش بافت گره ترکی

در این وبلاگ شما میتواندید قالی بافی را از 0 تا 100 با گره ترکی یاد بگیرید

آموزش قالی بافی و روش بافت گره ترکی

در این وبلاگ شما میتواندید قالی بافی را از 0 تا 100 با گره ترکی یاد بگیرید

آموزش قالی بافی بصورت و رایگان و تضمینی فروش انواع نخ و نقشه کامپیوتری و فروش کلیه لوازم و ملزومات قالی بافی

۳ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است



 

گلیم بافی در ایران, فرش و گلیم, گلیم ایران

گلیم
آسودن بر روی کف پوشی گرم و نرم , در پی روزی پرکار و سخت , امید و توانی است برای برخوردی دوباره با واقعیتهای سخت و شیرین کار روزمره و تامین معیشت خانواده.

 

نخستین کف پوش بشر اولیه پوست حیوانات بود. ولی پس از گذشت هزاران سال , وقتی توانست کم کم مواد اولیه طبیعت را به میل خود شکل دهد , بفکر ساخت بالا پوشی برای خود و کف پوشی برای محل سکونتش افتاد. اولین کف پوشهای ساخته انسان , حصیر و بوریاست و بتدریج بافت زیر اندازه های پشمی را نیز آموخت.

 

در کاوش های باستانشناسی , در شرق جزیره آناتولی , بقایای یک گلیم ۷۷۰۰ ساله بدست آمده است , ولی بطور کلی بعلت آسیب پذیری مواد اولیه گلیم , نمونه های چندانی از گذشته های دور موجود نیست.

 

قدیمیترین نمونه بدست آمده گلیم ایران , قطعه گلیمی متعلق به دوره اشکانی است. گلیم بعلت ارزانی قیمتش نسبت به قالی و بخاطر زیبائی و درخشندگی رنگها و نقشهایش , در زندگی روستائیان و طبقات کم درآمد اهمیت خاصی دارد.

مصرف کننده اصلی گلیم ایلات و عشایر هستند که از آن بعلت سبکی وزن , بعنوان کفپوش ایده آل در کوچ عشایری استفاده میکنند و عشایر ایران خود بزرگترین تولید کننده گلیم نیز میباشند.

 

باید خاطرنشان کرد که گلیم در زندگی عشایری تنها برای پوشانیدن کف چادرها اختصاص ندارد , بلکه آنقدر با زندگی عشایری عجین شده که نیازمندیهای دیگری از قبیل انواع کیسه ها و خورجینها , رختخواب پیچ جل اسب و گاه تزئین دیواره های چادرهای عشایری را نیز در بر میگیرد.

 

گلیم بافی در اغلب نقاط ایران بخصوص در میان قشقائیها , ال سونها , کردها , لرها و بلوچها رواج خاصی دارد. بلفا گلیم همچون بسیاری از رشته های گوناگون صنایع دستی روستائی خاص زنان است و زنان عشایر و روستائی ایران , آفریننده نقشها و رنگ آمیزیهای دلپذیری هستند که در نوع خود در حد کمال است .

منبع:

https://www.beytoote.com/art/farsh/carpet-weaving2-iran.html

    • سامان محمدی


    از دیدگاه نژادشناسی، کردها مانند دیگر مردمان این سرزمین - پشتوها و بلوچ‌ها - ایرانى هستند. تبعیدها، کوچ‌ها و ازدواج‌ها در میان قبایل مختلف، در طول هزار سال گذشتند. کردها را به گروه‌هایى با عقاید و سنت‌هاى متفاوت تقسیم کرده است. پراکندگى جمعیت کردها، تأثیرى مستقیم بر روى تاریخ آنها گذاشته است. اکثر کردها در استان‌هاى کردستان و کرمانشاه زندگى مى‌کنند. قبایل بزرگى از کردها در نواحى دور شمال شرقى ایران در رشته‌کوه‌هاى ”کوپت داغ“ خراسان و تعداد کمى در نواحى غربى تاکستان و جنوب شرقى ایران میان بلوچ‌ها سکونت دارند.

     

    به‌دلیل پراکندگى گستردۀ کردها، اختلاف زیادى نیز در گلیم‌هاى آنها وجود دارد. این اختلافات در طرح، بافت، مواد به‌کار رفته، اندازه و رنگ به‌چشم مى‌خورد.

     

    گلیم‌هاى کردستان, صنایع دستی

     صحنه : ۹۹/۰ × ۹۸/۱ متر

     

    ً مشهورترین گلیم‌هاى کردستان صحنه است که در حال حاضر شامل سنندج و اطراف آن مى‌شود. صحنه همیشه مرکز کارگاه‌هاى تولید قالى و گلیم کردستان به‌شمار مى‌رفته است. گلیم‌هاى صحنه چه از نظر سنى و چه از لحاظ زیبایى‌شناسى با دیگر گلیم‌هاى قبایل کرد تفاوت دارد و بیش از گلیم‌هاى دیگر به فرش‌هاى گره‌دار ایرانى شبیه است.

     

    گلیم‌هاى کردستان, صنایع دستی

     

    طرح متن در گلیم‌هاى صحنه تکرار بى‌انتهایى از طرح‌هاى گل‌دار است و یا طرحى گل‌دار در داخل ترنج میانى است. این گلیم‌ها معمولاً کوچک و مستطیل شکل هستند. البته در اندازه بزرگ و دایره شکل نیز بافته مى‌شوند. رنگ‌ها غالباً آبی، قرمز و سفید است. تارها معمولاً از نخ و پودها غالباً از رشته‌هاى پشمین، ابریشمى و اخیراً پلى‌کروم ابریشمین است. گلیم‌هاى صحنه به‌خاطر ظرافت و زیبایى خود شهرت خاصى دارند.

     

    بى‌جار منطقه و شهرى تجارى در حاشیهٔ کردستان است که گلیم‌بافت‌‌هایى به این نام دارد، که مربوط به خود شهر و چهل روستاى اطراف آن است. گلیم بى‌جار طویل و باریک است و در آن از ترنج‌هاى رنگین مثلثى شکل یا لوزى شکل استفاده مى‌شود. یکى از زیباترین و جالب‌ترین ویژگى‌هاى بعضى از این گلیم‌ها، بافت انسان و حیوان در متن یا حاشیهٔ آنها است.

     

    کردهاى خراسان در دست بافت‌هاى خود از طرح‌ها، رنگ‌ها و فنون بسیار متنوعى استفاده مى‌کنند. گلیم‌ها غالباً پیچ‌باف است و رنگ‌هاى ملایم و تا حدى تیره در آنها به‌کار رفته است. این گلیم‌ها درخشش و زندگى گلیم‌هاى شمال غربى ایران را ندارد.

    منبع:

    https://www.beytoote.com/art/farsh/kurdish-rug2-weaving.html

      • سامان محمدی



       

       بافت فرش, فرش و گلیم, حشرات فرش

      1.عوامل آسیب‌رسان زنده
      -انسان: قدم نگذاشتن با کفش‌های آلوده روی فرش
      استفاده از ابعاد مناسب فرش


      -انواع قارچ‌ها و کپک‌ها و موجودات ذره‌بینی:
      عامل اصلی: رطوبت

       

      پیشگیری: رطوبت کمتر از 70% و جلوگیری از سکون هوا

       

      -انواع حشرات:
      کراتین‌خوار: آسیب بیشتری به فرش می‌زنند. مانند لارو بید که از کراتین موجود در الیاف پشم تغذیه کرده و باعث از بین رفتن بخش اصلی لیف‌های پروتئین می‌شود.

       

      -  سلولزخوار و همه‌خوار که آسیب کمتری به فرش می‌رسانند.

       

      -  بید خطرناک‌ترین حشرات برای فرش

       

      محل زندگی: تخم‌ریزی در انتهای پرز قالی

       

      روش مقابله با بید:1.استفاده از انواع جاروهای دستی و برقی

      2.جابجا کردن فرش و قرار دادن پشت آن در معرض هوا و نور آفتاب

       

      -سوسک سیاه قالی با نام علمی Attagenus piceus نیز بسیار خطرناک است. این حشره با نفوذ به پرزهای قالی انتهای آن را می‌جود ولی به تاروپود نخ پنبه‌ای آن آسیبی نمی‌رساند.

      برای مقابله با این حشره از حشره‌کش‌های ویژه استفاده کنید.

       

      موریانه‌هایی که داخل خاک زندگی می‌کنند با تغذیه از مواد سلولزی الیاف قالی را از بین می‌برند.

       

      راه مقابله:
      -استفاده از مصالح مقاوم ساختمانی (لایه‌های بتن، موزاییک،...)

       

      -استفاده از مواد ضد موریانه

       

      -نظافت کف اتاق

      منبع:

      https://www.beytoote.com/art/farsh/pathology-carpet2-art.html

        • سامان محمدی