آموزش قالی بافی و روش بافت گره ترکی

در این وبلاگ شما میتواندید قالی بافی را از 0 تا 100 با گره ترکی یاد بگیرید

آموزش قالی بافی و روش بافت گره ترکی

در این وبلاگ شما میتواندید قالی بافی را از 0 تا 100 با گره ترکی یاد بگیرید

آموزش قالی بافی بصورت و رایگان و تضمینی فروش انواع نخ و نقشه کامپیوتری و فروش کلیه لوازم و ملزومات قالی بافی

۴ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

نخ و نقشه تابلو فرش تبریز چیست؟
به مجموعه نخ های رنگی به همراه نقشه یک طرح گفته میشه که بافنده با تعبیه پکیج کامل نخ و نقشه میتونه طرح باره عقیده رو روی دار قالی اجرا کند. و تابلو فرش آن طرح را ببافد.

نقشه های کامپیوتری تابلو فرش دستباف

نخ و نقشه تابلو فرش تبریز فقط در تبریز تولید می شود؟
خیر- نخ ونقشه های تابلو فرش تبریز فقط در تبریز تولید نمی شود اما به علت اینکه عمده شرکت های تولید کننده نخ و نقشه در تبریز هستند و در اصل همگی جنس و نخ ها از تبریز ارسال می شود به نام تبریز معروف است.

و ملت نخ و نقشه ها را بیشتر با عنوان نخ ونقشه تبریز می شناسند و بیشترین سوالی که اثناء خرید پرسیده می شود هم همین است که آیا نخ و نقشه برای تبریز است یا نه

نخ و نقشه تابلو فرش تبریز را باید از کجا خریداری کنیم؟
شرکت های زیادی در این زمینه تکاپو میکنند و نماینده های زیادی در شهر گوناگون دارند که میتوانید از آنها خریداری کنید و صرفا دربایستن نیست برای خرید نخ و نقشه کدبندی به شهر تبریز بروید.

فرق نقش و نگار در فرش های دستباف و ماشینی

هنرکده محمدی نخ و نقشه تابلو فرش تبریز میفروشد؟
بله هنرکده محمدی فرآوری کننده انواع طرح های کامپیوتری و نخ و نقشه های تبریز است و بیش از 30 سنه است که در مقوله فرش دستبافت تکاپو دارد و نخ ونقشه ها را بصورت تضمینی و با کیفیت دلخواه به فروش می رساند.

خرید از هنرکده محمدی یعنی خرید بی واسطه، هنرکده محمدی با هیچ شرکتی در گویه نخ و نقشه همکاری ندارد و همگی نخ و نقشه های تولید شده در خویش کمپانی و کارگاه های رنگرزی این شرکت فرآوری و عرضه می شود.

  • سامان محمدی

 

فرش, فرش دستباف

فرش و گلیم - امروزه با پیشرفت دستگاه های بافندگی نخ هیت ست جایگاه ویژه ای بین تولید کنندگان فرش پیدا کرده است. اصولا فرایند هیت ست و بخار دهی به منظور افزایش کیفیت نخ و نهایتا فرش ماشینی می باشد. به تجربه ثابت شده است که استفاده از نخ هیت ست در یک واحد فرش بافی بین 7 تا 10 درصد افزایش راندمان تولید داشته که این رقم بسیار بالایی در یک دوره مالی شرکت خواهد کرد.

همان طور که ذکر شد این افزایش راندمان به علت رفع بسیاری از عیوب نخ در مرحله هیت ستینگ است و این یکی از دلایل استقبال تولید کنندگان فرش از نخ هیت ست است. هتت ست تقریبا برای ماشین الات با تکنولوژی بالای بافندگی فرش یک الزام است. امروزه سرعت بافت در حال افزایش است و به ویژه در تراکم های بالای فرش نخ ها باید دارای مقاومت در برابر پاره گی زیادی داشته باشند تا پاره گی بیش از حد تولید را مختل نکند.

از مهمترین نخ آکریلیک هیت ست شده می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1 . پفکی شدن نخ و بالک بیشتر و در نتیجه کاهش میزان نخ مصرفی و پوشش بهتر فرش
2 . کاهش پرز نخ
3 . تثبیت حرارتی و تثبیت تاب
4 . زیر دست نرم تر
5 . پارگی کمتر نخ در بافندگی
6 . تشخیص سرنخ ها در فرش بافته شده ( دانه اناری شدن فرش )

بطور کلی ماشین آلات هیت ست با استفاده از بخار اب به عنوان واسطه حرارتی عمل هیت ست بدون آسیب رساندن به نخ در دو نوع مخصوص نخ آکریلیک و یا کلیه نخ های مصنوعی می باشد.

در ماشین هیت ست به طور متوسط 24 تا 48 سر نخ در قفسه ( کریل ) به ماشین تغذیه می شود. اصولا فرایند بخار دهی نخ های آکریلیک یک فرایند ضروری جهت بافت فرش ماشینی با کیفیت بالا می باشد. بخار دهی باعث ایجاد مقاومت بالا در باربر پارگی، استحکام ابعادی بالا، کاهش پرزهای سطحی و در نتیجه پرز دهی نخ، قابلیت جذب رنگ زیاد، حجیم شدن نخ و ایجاد یک سطح کاملا یکنواخت با زیر دست نرم می شود.

در کنار کریل تغذیه یک کریل رزرو هم وجود دارد که در هنگام اتمام بوبین اول پروسه تولید دچار توقف نگردد.

نخ ها پس از عبور از واحد Pre Feeding وارد سیستمی می شوند که به کلاف کن معروف است. در این بخش نخ ها به صورت حلقه هایی ممتد بر روی یکدیگر و بر روی یک تسمه نقاله پهن می شوند. در مدل های جدید ماشین آلات هیت ست جهت افزایش تولید پهنای تسمه نقاله هدایت کننده نخ ها افزایش یافته است.

فرش, فرش دستباف

معمولا تولید ماشین هیت ست بین 3 تا 12 تن در روز بسته به نوع نخ، کیفیت نخ، نمره نخ متغیر است. سپس نخ ها از روی تسمه نقاله وارد ناحیه بخار دهی می شوند.

نخ ها پس از خروج از هدهای بخار، وارد خشک کن و بعد نیز خنک کننده می شوند. از آنجایی که آکریلیک قابلیت جذب رطوبت دارد و جود این مرحله ضروری است. سپس سرنخ ها وارد بخش کنترل الکترونیکی می شوند و از آنجا به واحد پیچش هدایت می شوند. قبل از این واحد انبارک نخ قرار دارند که جهت جلوگیری از توقف خط مورد مصرف هستند.

نکته مهم اینکه در خطوط هیت ستی که قابلیت هیت ست نمودن انواع نخ های پلی استر – پلی پروپیلین – پلی آمید- آکریلیک- پشم و مخلوط را برای نخ های ریسیده شده و BCF دارند، در ماشین TVP3 طول تونل بخار و زمان بخار دهی بیشتر است و عمل هیت ست در یک تونل بسته انجام می گیرد و دمای بخار آب تا 140 درجه می تواند بالا رود در حالی که در ماشین LV و عدم نیاز نخ آکریلیک به دمایی بالاتر از 100 درجه جهت پفکی شدن، بخار در محیط اتمسفر یک و بدون فشار اعمال می شود. نکته دیگر این است که در ماشین TVP3 می توان از این خط نخ فریز هم به دست آورد. بدین شکل که قبل از ورود نخ به بخار دهی می توان نخ را از یک واحد Freezing و خنک کننده عبور داده و سپس نخ را هیت ست نمود.

 

  • سامان محمدی

 

فرش, فرش و گلیم

 

۱. فرش های ماشینی موجود در بازار معمولا ۵۰۰، ۷۰۰، ۹۰۰، ۱۰۰۰ و ۱۱۰۰ شانه و با تراکم های ۱۰۰۰، ۱۲۰۰، ۱۴۰۰، ۱۷۰۰، ۲۰۰۰، ۲۲۵۰، ۲۷۵۰ هستند؛ اگر به زیبایی فرش اهمیت می دهید باید فرشی که شانه و تراکم بیشتری دارد انتخاب کنید ولی اگر می خواهید دوام بیشتری داشته باشد، برخی فرش های ۵۰۰ شانه با تراکم ۱۲۰۰ یا ۱۰۰۰ مناسب تر هستند. علت دوام کمتر فرش های ۷۰۰ شانه این است که نخ آنها لطیف تر است و کمی نازک تر هستند. البته این کاهش ضخامت خیلی زیاد نیست.

 

۲. در ایران برای بافت فرش های ماشینی از آکرولیک استفاده می شود که هم پرز می دهد و هم گاهی حساسیت ولی در کشورهای دیگر از BCF استفاده می کنند که هم ارزان است و هم کمتر احتمال حساسیت در اثر تماس با آن وجود دارد بنابراین اگر دچار حساسیت یا مستعد آن هستید، سراغ فرش ماشینی نروید.

 

۳. چند سالی است فرش هایی موسوم به فرش های بلژیکی وارد کشور شده است که به دلیل نازک بودن و استفاده از نقش های اصیل ایرانی مانند «خشتی» از آنها استقبال شد ولی این فرش ها مشکلاتی هم دارند، جنس فرش های بلژیکی از ویسکوز و مواد است و پشت آن لاتکس وجود دارد که باعث می شود تا حدی به زمین هم بچسبند، به همین دلیل شستشوی آنها بسیار سخت است و بعد از شستشو چون لاتکس از بین می رود، فرش کیس می ایستد و بافت آن گلوله گلوله می شود. شستشوی این فرش ها بسیار حساس است و به دقت و مهارت زیادی نیاز دارد بنابراین باید حتما به قالیشویی بسیار مطمئن و ماهر سپرده شود یا خشکشویی شود. این فرش ها آنقدر نازک هستند که بهتر است با کفش یا صندل روی آنها راه رفت چون راحت نیستند.

۴. قبلا فرش های ماشینی روی کف پوش های مثل سرامیک سر می خوردند ولی امروزه دور تا دور آنها چرم دوخته می شود و این چرم حکم ترمز فرش را دارد و مانع سر خوردن آن می شود، بنابراین هنگام خرید فرش به این ویژگی توجه کنید.

 

۵. به فرش های ۷۰۰ شانه به بالا دستباف گونه هم گفته می شود و اگر پشت آنها را نگاه کنید، بسیار شبیه فرش دستباف است.

 

۶. در حال حاضر فرش های ترکیه، هند و چین هم در بازار وجود دارد که از نقش گل تا طرح های کوبیسم در آنها دیده می شود. کیفیت و جنس این فرش ها با فرش های ماشینی ایرانی تا حدود زیادی یکی است بنابراین به دلیل قیمت بالای دلار، خرید آنها چندان به صرفه نیست.

 

۷. در چین شهری به نام «کاشان» وجود دارد که فرش های دستباف با طرح و نقش ایرانی تولید می کند. این فرش ها آنقدر شبیه فرش های ایرانی هستند که گاهی فروشندگان خبره را هم به اشتباه می اندازد و تشخیص آنها بسیار مشکل است، بنابراین حتما با توجه به تفاوت قیمت این فرش ها با فرش ایرانی به این نکته توجه کنید.

 

  • سامان محمدی

 

فرش و گلیم, بافت فرش

گرچه یک بافت معیوب ، ممکن است از جهات بسیار زیادی دارای مشکل باشد ، اما چند نکته کلیدی وجود دارد که اگر توسط بافنده رعایت شوند ، بافت فرش - حداقل - دارای کیفیت قابل قبول خواهد بود و اگر رعایت نشوند ، ممکن است لطمات غیر قابل جبرانی به فرش وارد شود .

۱- اساس انجام یک بافت خوب
اول : دار قالی سالم و بدون عیب 

دوم : انجام چله کشی صحیح و یکدست می باشد .
بنابراین ، چنانچه کیفیت موارد فوق ، برای شما قابل قبول ( یا دلچسب ) نبود ، تا زمان حل مشکل ، بهیچ عنوان بافت را شروع نکنید .
برای بافندگان تازه کار و کم تجربه ، چله کشی کاری سخت و دشوار است همچنین ، با توجه به حساسیت فوق العاده چله کشی در حاصل کار ، بهتر است کار چله کشی را به افراد خبره و با تجربه واگذار کنید .

۲- پود نازک :
پس از انتخاب دار مناسب و انجام چله کشی صحیح ، مهمترین عامل موفقیت در انجام یک بافت خوب ، این است که بافنده در کشیدن پود نازک ، به اندازه کافی ، مهارت داشته باشد . بنابراین - لطفا تا قبل از حصول اطمینان ، و تمرین کافی ، در این مورد بهیچ وجه ، بافت را شروع نکنید زیرا :
کیفیت بافت هر فرش بیشتر از هر چیز مربوط به کیفیت کشیدن پود نازک آن است

۳- کنترل دقیق ارتفاع فرش :
 بطور مرتب ( معمولا هر بیست رج یکبار ) ارتفاع بافت را متناسب با رجشمار محاسبه کرده  کافی است ارتفاع فرش را برابر با آن بطور مرتب و از همان ابتدا تنظیم کنید و از مشکلات و عیوب زیادی که در اثر عدم کنترل ابعاد ممکن است بوجود آید جلوگیری نمائید .

با این حال  توجه کنید که :

اگر بافت شما پایین زدگی داشت : ( اشکال کار شما یکی از موارد زیر است )

*** دفه را بیش از حد و خیلی محکم می کوبید .
*** چله ها را بیش از حد استاندارد ( بوسیله پیچهای سردار ) سفت کرده اید .
*** تراکم چله ها ، کم است ( چله ها بازتر از حد استاندارد کشیده شده است . عرض کارتان بیش از اندازه خواسته شده می باشد .)
***پود کلفت وپود نازک را به صورت مرتب در هر رج ، استفاده نمی کنید .

اگر بافت شما بالا زدگی داشت : ( اشکال کار شما یکی از موارد زیر است )

*** دفه را آرام و کمتر از حد استاندارد می کوبید .
*** چله ها شل است ( می توانید بصورت یکنواخت ، آنرا از طریق پیچهای سردار سفت نمایید).
*** تراکم چله ها زیاد است ( عرض کار کمتر از اندازه خواسته شده می باشد .)
*** پود نازک را خیلی سفت و خشک می کشید .( در این صورت هر چقدر هم دفه بزنید رج بعدی پایین تر نخواهد رفت .)

فرش و گلیم, بافت فرش

و یک نکته خیلی مهم دیگر ، در ارتباط با << کنترل ابعاد و اندازه فرش  >>
متاسفانه ، اکثر بافندگان عادت به اندازه گیری مرتب بافت ندارند و گاهی تا نیمه های فرش ، حتی یک بار هم ، آن را اندازه نمی گیرند و بالفرض ، اگر در وسط کار متوجه شوند که بافتشان ( مثلا ) پنج سانت کوتاه شده است ، سعی می کنند در نیمه دوم ، آن پنج سانت را هم جبران کنند . ( یعنی نیمه دوم را آنقدر بلند و با فاصله می بافند که پنج سانت هم بیشتر از اندازه استاندارد باشد !!) و اینجاست که اشتباهی بزرگتر از اشتباه اول را مرتکب می شوند !! چون در این صورت ، تمام فرش ( هم نیمه اول و هم نیمه دوم ) از نظر اندازه و ابعاد ، خراب شده است . بنابراین : اگر مقداری از فرش را ( بدون اندازه گیری دقیق و مرتب ) بافتید و بعدا متوجه شوید فرش بالا زدگی یا پایین زدگی دارد ، لطفا باقیمانده فرش را مطابق اندازه های استاندارد جدول ببافید ! ( و به قسمتی که دچار مشکل شده است ، کاری نداشته باشید !!! )

  •  
  • سامان محمدی