آموزش قالی بافی و روش بافت گره ترکی

در این وبلاگ شما میتواندید قالی بافی را از 0 تا 100 با گره ترکی یاد بگیرید

آموزش قالی بافی و روش بافت گره ترکی

در این وبلاگ شما میتواندید قالی بافی را از 0 تا 100 با گره ترکی یاد بگیرید

آموزش قالی بافی بصورت و رایگان و تضمینی فروش انواع نخ و نقشه کامپیوتری و فروش کلیه لوازم و ملزومات قالی بافی

بافت گره ترکی

پنجشنبه, ۲ آبان ۱۳۹۸، ۰۴:۴۶ ب.ظ

گره در فرش دستبافت چیست؟

منظور از گره نخ مرینوس و یا ابریشمی است که به ردیف دور تارهای چله پیچیده و روی هم قرار می گیرند. وجود و تعداد این گره ها که با پود های ریز و درشت محکم می شوند ساختار اصلی فرش دستباف را تشکیل می دهند گره در گویش های مناطق مختلف به نام های ایلمک، ریشه، خفت، پیچه، دانه و گند نیز نامیده می شود در مان آنها ایلمک و ایلمه از گویش های آذربایجانی است.

مشخصات گره

گره صرف نظر از اینکه انواع مختلفی که دارد دارای مشخصاتی است که در زیر به آن اشاره می کنیم

قطر گره
در ظرافت قالی و رج شمار آن موثر است.

قوس گره
نحوه ی پیچیدن نخ به تارهای چله است که پشت و روی قالی را متفاوت می سازد.

جهت گره
خواب فرش را تعیین می کند.

رنگ گره
مشخص کننده ی نقش و نگار ها در متن و حاشیه است.

نوع گره
نحوه ی گره زدن است که به طور کلی به گره ترکی و فارسی تقسیم شده است.

انواع گره در قالی دستباف

برای بافت قالی می توان از گره های مختلفی استفاده کرد. گره ها انواع مختلفی دارد که قصد ما در این مقاله آموزش گره ترکی است که یکی از گره های ممتاز است و بیشتر تابلو فرش های دستباف نیز از همین گره است. در ادامه انواع گره ها بافت را نام می بریم که دانستن آنها خالی از لطف نیست.
انواع گره عبارت است از:

  • گره ترکی
  • گره آویز 4/1
  • گره تک تاری (اسپانیولی)
  • گره قرضی
  • گره دو رنگ
  • گره فارسی

برای اطلاعات کامل درباره ی انواع گره می توانید اینجا کلیک کنید.

بافت گره ترکی در فرش دستباف

منبع و پیدایش این گره آذربایجان است از یافته ها در این زمینه چنین به نظر می رسد که نخست این گره در میان مردم آذربایجان قدیم (سکایی ها) رواج پیدا کرده و تاکنون نیز به همین شکل حفظ شده است. این نوع گره بیشتر به کمک قلاب زده می شود.

گره هایی که با این روش زده می شوند نسبت به بافت های دیگر محکم تر است. گره به این صورت است که نخست، تا رو را با قلاب گرفته ، با انگشت دست چپ نخ را از پشت تار چله رد کرده به طرف جلو می آورند سپس قلاب را برای گرفتن تار دوم از لای نخی که دو سر آن به وسیله ی دست چپ نگه داشته شده، عبور داده تار دوم را به جلو می آورند با نوک قلاب سر نخ را از پشت تار دوم به طرف جلو هدایت می کنند به طوری که هر دو سر نخ نخ از وسط دو تار که یک گره را تشکیل می دهد بیرون بیاید سپس گره را پایین آورده اضافی آن را با تیغه ی قلاب قطع می کنند. (در ادامه به صورت تصویری آموزش داده می شود.) در هر رجشماری می توان از این شیوه بافت استفاده کرد. در این نوع بافت چله ها شدیدا تحت کشش بوده و برای کوبیدن پود از دفه استفاده می شود، با استفاده از آن می توان پود را به خوبی لا به لای گره ها جا داد. در روش ترکی با استفاده از قلاب ریز ترین فرش ها را می توان بافت. متقارن بودن گره و بسته بودن روی گره ها دوام بیشتری بخصوص به فرش های ریز بافت می دهد. در روش بافت ترکی از کوجی استفاده نمی شود.

چرا باید از گره ترکی در فرش دستباف استفاده کنیم؟

اولین دلیل و مهمترین دلیل که می توان برای استفاده از گره ترکی برای بافت قالی را نام برد این است که بیش از 80% از تابلو فرش ها و قالی های دستبافتی که در فروشگاه ها ملاحظه می کنید از همین گره است و این نشانه ی کیفیت و ممتاز بودن گره را می رساند.
با استفاده از قلاب و گره ترکی ریز ترین فرش ها را می توان بافت و همچنین بافت های تزئینی ظریف مانند تابلو های تصویری و منظره امکان پذیر است.
به دلیل استفاده از قلاب امکان استفاده از گره تقلبی (جفتی) به حداقل می رسد.
قالی های بافته شده با گره ترکی از استحکام و کیفیت بالایی نسبت به گره فارسی برخوردار است.
ضخامت نخ مصرفی دارای ضخامت کمتر از نخ مصرفی با گره فارسی و همان رجشمار است.

طول استاندارد گره ها در فرش دستباف چقدر است؟

در بافت تابلو فرش اگر بافنده طول استاندارد گره را نداند با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد. مواد اولیه برای بافت قالی طبق استانداردی جمع آوری و بسته بندی می شود. در چندین سال اخیر که نقشه ها قالی به صورت سنتی بود، مصالح اولیه فرش طبق درخواست مشتری و اندازه ی گره هایی که بافنده بروی قالی می زد تهیه می شد و در بسیاری از مواقع نخ های مصرفی اضافه تر از مقدار مورد نیاز بود و بافنده از این جهت که نخ برای بافت کم باشد نگرانی نداشت. اما با روی کار آمدن طرح های کامپیوتری (کد بندی) دیگر بافنده ها در میزان نخ مصرفی دخالتی ندارند و میزان مصالح اولیه توسط نرم افزار های طراحی طرح های کامپیوتری تعیین می شود و بافنده موظف است طبق استاندارد طول گره ها را رعایت کند. در صورت رعایت نکردن همین امر شاده بافنده فرش شامل ضرر هایی می شود که در پایین به آن اشاره میکنیم.

معایب رعایت نکردن طول استاندارد گره:

  • بافنده در بافت فرش با کمبود نخ مواجه خواهد شد.
  • نخی که برای ادامه بافت انتخاب می شود با نخ ابتدایی فرق خواهد داشت
  • هزینه ی بالای رنگرزی برای نخی که تمام شده است و همچنین باز عینا شبیه نخ ابتدای نمی شود و با رنگ اصلی نخ تفاوت خواهد داشت.
  • سامان محمدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی